2016/11/01

6 tankar om gilmore girls.

Pheww!

Jag måste verkligen ta en paus i Gilmore Girls-tittandet nu känner jag. Jag kollade klart på första säsongen igår, och har plöjt tre avsnitt nu. Jag tycker att det är en mysig serie, men:

1) Varför är alla människor i Stars Hollow seriefigurer? Det finns så få vettiga personer i serien [jag är som sagt på tredje avsnittet av den andra säsongen, så kan inte uttala mig om vad som komma skall] att jag blir lite som jag kan tänka mig att man blir efter att ha druckit tre liter Coca-Cola, sockerkick-deluxe liksom. Blir lite psykiskt stressad varje gång Babette [grannen], Taylor, Miss Patty, eller framför allt, Kirk, dyker upp. De enda jag tycker påminner lite om "riktiga" människor är Dean, Rory och Luke.

2) Därmed inte sagt att jag inte fullkomligt älskar Emily Gilmore!

3) Fattar inte grejen med det ständiga kaffedrickandet? Kaffe är gott, ok. Man blir lite pigg av kaffe, check. Men vill man inte kunna prata normalt med människor utan att skrika och vara allmänt skitjobbig som Lorelai? Rory säger till och med till henne vid något tillfälle, när hon återigen ska skämta [vilket hon gör typ 90% av tiden, om allt] "Kan du inte bara någon gång säga, Kan vi prata?"

Och hur bra kan det vara att hälla i sig sådana mängder kaffe? Jag känner två personer som dricker ungefär motsvarande mängd, och O'boy, där har vi två riktigt spattiga personer! Den ena kan liksom knappt hålla i saker ens [dessmindre driva ett mindre hotell, i'm just saying].

4) Skräpmaten. I don't get it? Ska det visa hur "fria" och coola de är, mot till exempel Lorelais stela föräldrar? De enda gångerna de äter något vettigt är på fredagskvällarna hemma hos föräldrarna, för egen del hade jag hellre ätit hemma hos Emily varje dag i veckan, än att äta "Gilmoredieten": pizza, hamburgare, chokladkakor, glass, pannkakor, bullar, kinamat...tydligen äter Lorelai hamburgare, med pommes, hos Luke VARJE dag? Lorelai Gilmore har tydligen ätit skräpmat mellan sexton och trettiotvå års ålder, hur mår hennes kropp? Himmel, jag vill inte ens veta. Och om de nu ska ha huvudpersoner som äter som flodhästar hade de väl kunnat ta två mulligare skådespelare? Snacka om att ge folk ångest "Ååh kolla på Lorelai, hon kan äta två hamburgare och en pizza varje dag, och ändå ha en jättefin kropp, varför kan inte jag det?" Och framför allt; Tröttnar man inte? Hamburgare varje dag hela livet typ?!

5) Den mulliga personen i serien är Sukie, kocken, och "den roliga" tjejen. Kockar är alltid tjocka och tjocka tjejer är ju alltid roliga, det vet ju alla. Det är bara det att det märks liksom inte att suki ÄR den roliga tjejen eftersom det finns typ tjugo "roliga tjejer", vilket nästan bara får Suki att verka lite efterbliven.

6) Varför finns det alltid en "galen asiatisk tjejkompis" i sådana här serier? Lane är skitjobbig, som när hon skäller ut Rory för att hon inte pallar lyssna när Lane berättar om när hon tog på en okänd killes hår?! Det finns troligen ingen mer självcentrerad person i Stars Hollow än Lane Kim. Det är bara jagjagjagjag, heeeela tiden! Det hade varit bättre om det fanns fler asiater i serien, som dessutom inte var där just i egenskap av att vara just asiater. Och fler svarta för den delen, det är en extremt dålig spridning i denna serien känner jag...

Jaha, men varför kollar du om du bara ska klaga? Tänker du nu, ja jag vet faktiskt inte, den har ju något visst ändå. Jag forsätter med andra säsongen och om det inte slutar med att jag känner mig som de där gelébjörnarna som sitter fast i tuggummi, indränkta i honung, omgivna av choklad, i Candy crush soda, så plöjer jag vidare! Vi hörs, mot Stars Hollow!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentarer publiceras direkt utan granskning, du som kommenterar ansvarar själv för innehållet i kommentaren. jag uppmanar dig att använda en vänlig ton, och ett civiliserat språk.


mille bisous, edie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...